Zhong guo hen tai hao le

Sängarna är stenhårda. Det bor kackerlackor i köket. Vi har inte ätit någonting på flera dygn men däremot intagit en mängd alkohol som vida överskrider gränsen för vad som är hälsosamt. Det är stökigt på vårt rum. Det hänger tvätt i hela badrummet för vi vågar inte försöka oss på torktumlaren. Vårt matförråd består av fem frallor, ett paket knäckebröd och ett halvt paket philadelphiaost samt en femlitersdunk med vatten. Klimatet varierar mellan full storm och tropisk hetta. Trafiken är ett skämt: rödljus är mer en rekommendation än en regel som måste följas och om man är på väg åt fel håll - varför inte göra en u-sväng? Så länge man tutar är allt OK, och då menar jag ALLT. Blinkers används inte. Filbyten är en konstart i sig och fungerar ungefär som kinesernas kösystem: vassast armbågar vinner. 
Vårt sömnmönster är definitivt rubbat. Somnade i morse klockan 06.00 och vaknade klockan 13.30. Sedan lyckades vi, efter många om och men, klura ut hur tvättmaskinen fungerar och efter det åt vi middag som kokades på bordet. Vår gryta bestod av champinjoner, bambuskott, tomater och diverse kinesiska grönsaker. På menyn fanns även ormhuvud, grishud och diverse kinesiska djurinälvor. Sofie bad om kallt vatten att dricka. Tillslut fick hon en Sprite.

Nej, det är faktiskt inte så illa som det låter. Sängarna är stenhårda, vi skulle lika gärna kunna sova  pågolvet om det inte vore för att risken att bli anfallen av die Grosse Kackerlack vore överhängande, men jag har vaknat för första gången på jag vet inte hur länge och haft rörlighet i nacken.
Helgens festande har varit intensivt men kontrollerat; i alla fall för vår del. Att Mansgris #1 och Kalmar spydde ner sin taxi och däckade på golvet i mansgrisens rum, det ligger ju faktiskt inte på vårt ansvar. Dessutom var det jävligt roligt. Säkert bäst på hela helgen (med viss reservation. Jag vet inte vad jag ska säga). Rummet är stökigt men flaskorna är utslängda för länge sedan. (sängarna är visserligen inte bäddade, men idag är ett undantag. I vanliga fall är vårt rum ett palats av ordning.)
Och, om mina föräldrar skulle läsa det här:
vi äter ordentligt. Vi sover ordentligt. Vi pluggar ordentligt. Vi gör ingenting som inte ni skulle göra!

Många tankar till födelsedagsbarnet idag, det här med avstånd suger ju! Jag är säker på att Dunken hade uppskattat kokt grishud och hönsfötter.
Många tankar till allt annat där hemma, men bortsett från my loved ones så saknar jag ingenting.
Det här är mitt liv och det är perfekt: vi har ingen mat och vi har ingenstans att bo...
men som min kinesiska vän Sofie skulle säga:


ÄÄÄÄH!

Kommentarer
Postat av: kina

Hey Helena! Så du ÄR i Kina nu då? Grymt värre... =) Allt bra där? Ska du plugga kinesiska eller hur ser agendan ut? Ensam eller med svensk kompanjon? take care! ciao

2006-09-10 @ 21:35:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback